Individanpassad handledning av examensarbete

Authors

  • Magnus Carlquist
  • Isa Doverbratt
  • Frida Gustavsson
  • Christian Hultberg
  • Christian Stenqvist

Abstract

I rapporten behandlas handledning av examensarbetet, den slutgiltiga projektuppgift som lö-per över 20 veckors heltidsstudier och avslutar civilingenjörsutbildningen vid Lunds tekniska högskola liksom vid andra svenska lärosäten. Formella krav och riktlinjer beskriver mål, an-svarsfördelning och arbetsprocess för ett godkänt examensarbete. Utfallet kan dock variera vilket framgår av en beskrivning av tre verklighetsbaserade fall. Rapporten antar ett handle-darperspektiv och ställer frågan om vilka verktyg och ansatser som kan tillämpas, utöver for-mella krav och riktlinjer, för att bistå studenten på vägen mot ett lyckat examensarbete. Med stöd av teoribildning dras följande huvudslutsatser. I den inledande projektfasen är det viktigt att definiera mål och att upprätta en tydlig projektplan. Det bör klargöras att det är studenten som bär ansvar för att uppnå resultat och därför förväntas driva sitt projekt. För att undvika missförstånd kan en enkät användas för att klargöra och kalibrera handledarens och studen-tens förväntningar. Genom en löpande utvärdering av handledningssituationen kan handleda-ren reflektera över och anpassa sin handledarstil efter studentens behov.

Published

2013-01-31