Från kristall till krets
Keywords:
kursplanering, utvärderingAbstract
Traditionell civilingenjörsutbildning består av många små kurser som dessutomofta ges av olika institutioner. För att alla dessa pusselbitar ska kunna utgöra en
meningsfull helhet krävs det att sambanden mellan kurserna tydliggörs. I allmänhet
förväntas studenterna inse sambanden på egen hand, något som många
gånger sker först efter avslutade studier, om ens då. Detta är givetvis ett problem
och har uppmärksammats i samband med de senast årens översyn av civilingenjörsutbildningarna
vid LTH. I den nya studieplanen för teknisk fysik har elektronikkursen
därför placerats i direkt anslutning till kursen i fasta tillståndets
fysik vilket lyfter fram ett samband som tidigare kanske inta alltid utnyttjats. I
vårt projektarbete inom ramen för Pedagogisk inspirationskurs har vi valt att
undersöka hur man skulle kunna gå till väga för att koppla dessa två kurser till
varandra.
Rapporten inleds med några ord om omläggningen av teknisk fysik. Därefter,
i kapitel 2 och 3, beskrivs de två kurserna medan kopplingen dem emellan diskuteras
i kapitel 4. Ett kort slutord följer i kapitel 6 och i ett appendix behandlas
operativ utvärdering.
Downloads
Published
2013-01-15
Issue
Section
Articles