Articles
2008: LTHs pedagogiska inspirationskonferens - Proceedings
Utvärdering av ett interaktivt diagnostiskt prov för studentaktivering och kontinuerlig återkoppling i föreläsningskurser
- Patric Jannasch
- Eva Nordberg Karlsson
- Ulf Nilsson
-
Inskickad
-
15 maj 2013
-
Publicerad
-
2013-05-15
Abstract
Målsättningen med detta projekt var att utveckla ett praktiskt och resurssnålt pedagogiskt instrument för att öka den kontinuerliga återkopplingen och studentaktiveringen i stora föreläsningskurser. Ett interaktivt diagnostiskt prov utvecklades, och implementerades sedan i LTH-kursen Miljökemi med 88 studenter. Det anonyma flervalsprovet hade 12 frågor som studenterna fick svara på strax före en föreläsningspaus. Efter att studenterna fått göra om samma prov efter pausen blev resultatet något bättre, troligtvis för att vissa studenter diskuterat frågorna. Föreläsaren gick sedan igenom och förklarade de rätta svaren. En utvärdering visade att studenterna var positiva till provet och att de framförallt hade uppfattningen att det hjälpte föreläsaren att identifiera deras kunskapsluckor. En viktig slutsats var att det interaktiva diagnostiska provet kan användas som ett instrument för operativ utvärdering.
Liknande artiklar
Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.