Kursplanering enligt constructive alignment för "Förbränning i motorer"

Authors

  • Anders Ericsson
  • Tomas Persson
  • Lisa Prahl
  • Magnus Pålsson
  • Carl Wilhelmsson

Abstract

Denna rapport behandlar den första och grundläggande kursen i förbränningsmotorteknik, "Förbränning i motorer", som går vid Institutionen för Värme- och Kraftteknik. Kursen är en av två kurser i ämnet. Den ger grunderna för att fortsätta med den i ämnet mera fördjupade kursen. Kursen är inte direkt dålig, men saknar inte uttrymme för förbättringar. Kursen utnyttjar inte ämnets fulla potential och studenternas ofta redan stora befintliga intresse kanske inte alltid tilvaratas på bästa vis genom kursens upplägg. Detta märks inte minst genom att mindre än hälften väljer att gå fortsättningskursen trots att den är ett ganska naturligt steg då den på ett mycket påtagligt och direkt vis bygger vidare på grundkursen.

För att på ett bättre vis kunna ta tillvara på ämnets potential och studenternas ofta redan väckta intresse så föreslås här i rapporten ett aningen ändrat och lite mer väldefinierat upplägg på kursen som syftar till att stimulera inlärning, göra kursen roligare och mer intressant. Kursplaneringsmetodiken "constructive alignment" har tillämpats för att omarbeta upplägget och för att tydliggöra kursens mål för studenterna.

Published

2013-01-25