Operativ utvärdering för en förbättrad laboration

Authors

  • Elisabeth Joelsson
  • Benny Palmqvist
  • Jessica Dahlström
  • Lena Nordström
  • Mattias Levin

Abstract

Ett tämligen vanligt problem vid många av dagens laborationer för speciellt de lägre
årskurserna inom civilingenjörsprogrammen i kemi och fysikisk har visat sig var att
studenterna oftast tycks ha relativt svårt att se sammanhanget mellan de laborativa
momenten och resten av undervisningen. Detta leder till att studenterna inte i tillräckligt
hög grad tillgodogör sig syftet med laborationen som består i att binda samman teoretiska
kunskaper med praktik.
För att undersöka hur detta problem skulle kunna minskas har det i denna rapport gjorts en
utredning av hur kursansvariga och laborationshandledare med hjälp av operativ utvärdering
före, under och efter en laboration kan förbättra dess utfall och på så sätt bidra till en ökad
förståelse för kopplingen mellan praktik och underliggande teori.
Några av de viktigaste slutsatserna som kan nämnas utifrån den här utredningen är följande.
Först och främst betydelsen av att föreläsare och laborationshandledare med hjälp av
operativ utvärdering kan kontrollera studenternas kunskapsnivå inför laborationen. De kan
sedan användas till att förtydliga eventuella missförstånd i undervisningen och förbereda
studenterna inför laborationen.
Vid laborationen är det viktigt att laborationshandledaren går igenom centrala begrepp och
inkluderar tid till att sammanfatta och besvara frågor som uppkommit i samband med ett
eventuellt laborationsförhör. Vid slutet av laborationen bör ytterligare en sammanfattning
ske som gärna kan ledas av studenterna själva men som dock bör förtydligas av
handledaren. Detta för att undvika missförstånd och säkerställa att studenterna har fått
relevant kunskap.
Efter laborationen är det vanligt att studenterna får reflektera över sina kunskaper för att
öka djupinlärningen genom att exempelvis skriva laborationsrapport. Viktigt här är att
eleverna ges relevanta kommentarer på vilka misstag de har gjort och hur de kan förbättra
sig så att rapporten kan användas som hjälp i de fortsatta studierna av ämnet.
För att ytterligare förbättra laborationsmomentet bör laborationshandledare och
kursansvarig efter avslutad kurs ordna ett uppsamlingsmöte där de diskuterar hur
laborationen fungerat för studenter och handledare och vad som skulle kunna förbättras
inför nästa kursomgång.

Published

2013-01-31