Studentaktivering och kontinuerlig återkoppling i föreläsningskurser - utvärdering av ett interaktivt diagnostiskt prov under föreläsning
Abstract
Målsättningen med detta projekt var att utveckla ett praktiskt och resurssnålt pedagogisktinstrument för att öka den kontinuerliga återkopplingen och studentaktiveringen i stora
föreläsningskurser. Först konsulterades litteraturen när det gäller kunskapen om föreläsningar
och återkoppling till stora studentgrupper. Baserat på detta, och på författarnas tidigare
erfarenheter, utvecklades sedan ett interaktivt diagnostiskt prov som implementerades i
kursen Miljökemi (KOK032, 7.5 hp, 88 studenter). Det anonyma flervalsprovet hade 12 frågor
som studenterna fick svara på strax före en föreläsningspaus. Efter att studenterna fått göra
om samma prov efter pausen blev resultatet något bättre, troligtvis pga. att vissa studenter
diskuterat och resonerat kring frågorna. Läraren gick sedan igenom och förklarade de rätta
svaren. En utvärdering visade att studenterna var positiva till provet och att de framförallt
hade uppfattningen att det hjälpte läraren att identifiera deras kunskapsluckor. En viktig
slutsats var att det interaktiva diagnostiska provet kan användas som ett instrument för
operativ utvärdering.
Downloads
Published
2013-01-15
Issue
Section
Articles