Dansk historieundervisning i relation till svensk
Kommentarer till Eskelund Knudsen & Haue ”Historieundervisning i Danmark – epokale tendenser, kontinuitet og forandring i lærebøger og læremidler”
Nyckelord:
HistorieundervisningAbstract
De epokala tendenserna i dansk historieundervisning – deocentrism, antropocentrism och polycentrism – kan i viss mån sägas känneteckna också svensk historieunder-visning. En än mer träffande beskrivning av svensk historieundervisning skulle dock vara Gud och nytta, nationen samt demokrati och medborgarfostran. Svenska historie-läroböcker tycks mer kännetecknas av kontinuitet än av förändring (Gustafsson, 2017).
Downloads
Publicerad
2023-01-10
Referera så här
Alvén, F., & Ammert, N. (2023). Dansk historieundervisning i relation till svensk: Kommentarer till Eskelund Knudsen & Haue ”Historieundervisning i Danmark – epokale tendenser, kontinuitet og forandring i lærebøger og læremidler”. Nordidactica. Journal of Humanities and Social Science Education, 13(2023:1 Jubileum), 28–34. Hämtad från https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/view/24905
Nummer
Sektion
Artiklar