Fiction-based ethics education in Swedish compulsory school – reflections on a research project
Nyckelord:
Etikdidaktik; Skönlitteraturbaserad etikundervisning; Mångdimensionell etisk kompetens;Abstract
Här i artikeln drar vi slutsatser från ett forskningsprojekt där en unik modell för en skönlittearatur-baserad etikundervisning utvecklades och användes i tre svenska skolor. Nio lektioner genomfördes under läsåret 2019-2020 i fem skolklasser: två i årskurs 5 och tre i årskurs 8. De deltagande lärarna arbetade tillsammans med forskarna före, under och efter projektet för att reflektera över och utveckla modellen. Dessutom var ytterligare fem skolklasser och deras lärare, som hade sin ordinarie etikundervisning, engagerade i projektet. Teoretiskt bygger projektet på Martha C. Nussbaums arbeten ifråga om valet att använda skönlitteratur i etikundervisning och har sin bas i sociokulturell teori för moralutveckling som den utvecklats av Mark B. Tappan. Artikelns syfte är att kritisk reflektera över projektets resultat och design i förhållande till de teoretiska utgångspunkterna, för att på så sätt stimulera till diskussion och ge vägledning för etikundervisning i Sverige och internationellt.