Historiska medier: Forskarskola i historia med didaktisk inriktning (ForHiM)
Abstract
All utbildning inbegriper mediering. Idag är elevers lärmiljö i hög grad präglad av digitala medier, både i skolan och i hemmet. Även om läroboken fortfarande håller en relativt stark ställning inom historieämnet, möter den ökande konkurrens från texter, bilder och filmer på Internet. Ungdomars syn på historien präglas även av andra delar av den växande populärhistoriska kulturen med TV-kanaler, böcker, tidskrifter och dataspel. Det nya medielandskapet innebär både möjligheter och utmaningar för undervisning och lärande i historia.
Downloads
Publicerad
2012-01-22
Referera så här
Lindmark, D. (2012). Historiska medier: Forskarskola i historia med didaktisk inriktning (ForHiM). Nordidactica. Journal of Humanities and Social Science Education, 1(2011:2), 91–92. Hämtad från https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/view/18930
Nummer
Sektion
Recensioner och presentationer