Historielärares historier: Ämnesbiografi och ämnesförståelse hos gymnasielärare i historia
Recension av David Ludvigsson
Abstract
Historielärare har på senare tid intresserat alltfler forskare. 2010 publicerades hela tre doktorsavhandlingar i Sverige som till stor del utgick från intervjuer med historielärare – studier av Johan Hansson, Vanja Lozic och Ylva Wibaeus. Något år tidigare kom även en licentiatuppsats om historielärares undervisningsstrategier av Thomas Nygren. Mikael Berg anknyter till dessa studier i sin licentiatuppsats Historielärares historier som behandlar historielärares förståelse av sitt ämne.
Downloads
Publicerad
2011-05-11
Referera så här
Ludvigsson, D. (2011). Historielärares historier: Ämnesbiografi och ämnesförståelse hos gymnasielärare i historia: Recension av David Ludvigsson. Nordidactica. Journal of Humanities and Social Science Education, 1(2011:1), 80–83. Hämtad från https://journals.lub.lu.se/nordidactica/article/view/18915
Nummer
Sektion
Recensioner och presentationer