Articles
2016: LTHs pedagogiska inspirationskonferens - Proceedings
Individuell betygsättning av grupparbeten inom högre utbildning
- M. Cinthio
- I. Svensson
- A. Warell
-
Inskickad
-
25 oktober 2019
-
Publicerad
-
2016-12-15
Abstract
Det finns många fördelar med att låta studenter vid högre utbildning gruppvis genomföra projektarbete med öppna frågeställningar. Det finns emellertid problem med att sätta individuella betyg i en kurs som till stor del examineras genom det gruppvisa projektarbetet. I kursen EEMA01 Medicinteknisk design ges valet av undervisningsform naturligt av lärandemålens karaktär men betygssättningen bör avspegla individens bidrag i grupprocessen. Efter kritik från missnöjda studenter har lärarlaget i kursen nu utarbetat ett förslag till komplettering för att påverka betygsättning som uppfattats som orättvis.
Liknande artiklar
-
Torleif Dahlin,
Håkan Frantzich,
Henrik Johansson,
Kent Persson,
Grupparbete – En framgångsrik metod för lärande?
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2007: Inspirationskursen
-
Karin Westerberg,
Helena Svensson,
Richard Kjellström,
Johan Bergström,
Utveckling av samarbetsförmåga - Översikt av civilingenjörs-, brandingenjörs- och arkitektutbildningen
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2009: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Höskuldur Guðjónsson,
Jesus Mateo,
Peter Månsson,
Daniel Persson,
Vanessa Stjernborg,
Pedagogik i grupparbete - en praktisk översikt
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2012: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Anna Bernstrand,
Martin Ek,
Anders Holmqvist,
Anna Siegbahn,
Linda Önnby,
Strategier för att undvika freeriding - Erfarenheter från lärare och studenter
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2010: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Anders Bernland,
Richard Berntsson Svensson,
Petrik Clarberg,
Emelie Engström,
Peter Hammarberg,
Palmi Thor Thorbergsson,
Fripassagerare i grupparbeten: Förslag på lösningar
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2008: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Martin Bengtsson,
Elin A Topp,
Rättvis bedömning av projektarbeten
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2012: Inspirationskursen
-
Anna Bernstad,
Martin Ek,
Anders Holmqvist,
Linda Önnby,
Freeriding inom högre utbildning – ett större problem än vi anat?
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2010: LTHs pedagogiska inspirationskonferens - Proceedings
-
Johan Kåredal,
Erik Lindström,
Bengt Ljungquist,
Henrik Pålsson,
Kristian Solem,
Examinationsformers inverkan på kvalitet i utbildningen
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2005: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Bengt Simonsson,
Gunnar Lindstedt,
Henriette Weibull,
Olof Samuelsson,
Per Kristiansson,
Den aktiva kursen
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2002: Inspirationskursen
-
Aylin Ahadi,
Carin Andersson,
Kristina Nilsson,
Srinivasan Iyengar,
Ökad examinationsfrekvens och inlärning för en stor grupp studenter tidigt i utbildningen.
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2004: Inspirationskursen
1 2 > >>
Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.