Utveckling av samarbetsförmåga - Översikt av civilingenjörs-, brandingenjörs- och arkitektutbildningen

Författare

  • Karin Westerberg
  • Helena Svensson
  • Richard Kjellström
  • Johan Bergström

Abstract

Samarbetsförmåga kan anses utgöra en allmän kompetens i likhet med problemlösningsförmåga,
förmåga att värdera information, kommunikationsförmåga etc (Bowden 2004, Barrie 2006).
Gemensamt för de allmänna kompetenserna är att de inte förekommer som separata ämnen utan
istället antas genomsyra hela utbildningen (Forsberg & Reistad, 2005). Att dessa färdigheter inte
kopplas till någon specifik kurs försvårar kvalitetskontroll och progression över utbildningen.
Frågan vi vill besvara är hur man bedömer att studenten har uppnått denna förmåga till lagarbete
och samverkan i grupp? En direkt följd av detta blir också att titta på vilka möjligheter studenten
ges för att uppnå målet. Förekommer det undervisning i hur man arbetar i grupp och hur är de
grupparbeten som ingår i utbildningen upplagda? Frågorna är relevanta eftersom förmågor
normalt är något som examineras vid studier. Ytterligare en fråga är hur kursledaren avgör hur
grupperna arbetar och om de har något redskap för att lösa eventuella konflikter.

Publicerad

2013-01-29