Articles
2013: Högskolepedagogisk introduktionskurs
Den gäspfria föreläsningen - Om att aktivera studenter i plenum
- Mathias Agmell
- Dan Johansson
- ANdreas Myrelid
- Johanna Sörensen
- Frida Vermina Lundström
-
Inskickad
-
12 mars 2014
-
Publicerad
-
2014-03-12
Abstract
Föreläsning är den mest utbredda undervisningsformen och är på olika sätt värdefull både för studenter och för lärare. Den har dock kritiserats för att göra studenterna passiva. Redan efter 15 minuter dalar uppmärksamheten hos den enskilda studenten. Här ges flera exempel på hur olika aktiveringsmetoder kan göra studenterna mer aktiva vid föreläsning. Det har bland annat visats att aktiveringsmetoder av olika slag kan öka studenternas förståelse av komplexa teorier och att bättre minnas föreläsningens innehåll. I en undersökning sågs minskade avhopp när ny, mer aktiverande föreläsningsteknik infördes. Det presenteras också forskning som visar att studenter med en ytlig lärstrategi kan lyftas till djupare lärstrategi om föreläsningstekniken är god.
Liknande artiklar
-
Lars H Andersson,
Ann-Sofi Jönsson,
Jan-Olle Malm,
Bernt Nilsson,
Karl-Gustav Wahlund,
TLA - en lathund för "Teaching and Learning Activities"
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2002: Inspirationskursen
-
Anna Ask,
Helena Lindh,
Hanna Modin,
Sofia Pemsel,
Christian Uhr,
Konsten att ha vakna studenter
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2008: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Bengt Simonsson,
Gunnar Lindstedt,
Henriette Weibull,
Olof Samuelsson,
Per Kristiansson,
Den aktiva kursen
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2002: Inspirationskursen
-
Alva Thorell,
Despina Christoforidou,
Karin Lundgren,
Ola Flodén,
Patrik Nilsson,
Studenters elektronikanvändning under föreläsningar - Hanteringsstrategier och effekter på studenternas inlärning
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2013: Högskolepedagogisk introduktionskurs
Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.