How to enhance motivation and deep approach learning in lab teaching
Abstract
Vi har valt att studera situationer som uppkommer i en kulturellt blandad gruppstudenter genom att göra en jämförelse mellan en reell grupp studenter som läser
mastersutbildningen i Environment and Sustainability vid Lunds universitet
(LUMES) och en fiktiv laborationsgrupp som utför en 10 poängs laborationskurs vid
Lunds universitet. LUMES-programmet har varje år cirka 40 studenter där ungefär
10 % av studenterna kommer från Sverige och övriga kommer från olika delar av
världen. Dessa studenter läser 1,5 år tillsammans. I vår fiktiva laborationsgrupp
(”Projektgruppen”) arbetar studenterna deltid på ett gemensamt laboratorieprojekt
under cirka 4 månaders tid. Gruppen består av åtta studenter där två till fyra är
internationella och övriga är inhemska. Genom att jämföra ”Projektgruppen” med
studenterna på LUMUS-programmet (”LUMUS-gruppen”) vill vi visa på olika
situationer som kan uppstå, och ta fram metoder och verktyg som kan vara till hjälp
vid handledandet av en grupp med några få eller många internationella studenter.
Downloads
Published
2013-01-25
Issue
Section
Articles