Articles
2004: Högskolepedagogisk introduktionskurs
Förfärande få förstaårsstudenter förstår fysiklaborationerna
- Carina Fasth
- Ann Johansson
- Jenny Svensson
- Jonas Tegenfeldt
- Johanna Trägårdh
-
Submitted
-
January 23, 2013
-
Published
-
2013-01-23
Abstract
Fysiklaborationer i grundkurserna på LTH fungerar inte tillfredsställande eftersom de inte ger studenterna en väsentligt ökad förståelse för den fysik som laborationen behandlar och för att studenterna inte upplever laborationerna som meningsfulla. Utgående från litteraturstudier och ett exempel på en nyutvecklad fysikkurs där laborationerna fungerar bättre föreslår rapporten ett antal lösningar på situationen. Tyngdpunkten i lösningarna ligger på att studenterna skall ges bättre möjligheter till att bearbeta och ackommodera sin nyvunna kunskap. Detta skall uppnås bland annat genom att minska antalet laborationer och mängden material som ingår i varje laboration.