Instruktioner för laborationsrapportskrivande

Authors

  • Magnus Cinthio
  • Robert Collin
  • Carina Fasth
  • Tomas Jansson

Abstract

Vi har undersökt hur laborationsrapporter motiveras som pedagogiskt moment, hur
instruktionerna för att skriva rapporten är relaterade till lärandemomentet, och om detta kan
förbättras. Vid kurser som ges för Teknisk Fysik och Elektroteknikprogrammen på LTH i
årskurs ett till tre fann vi att de skriftliga instruktionerna inte tydligt motiverar eller
kommunicerar varför laborationsrapporten skall skrivas. I vissa kurser används rapporterna som
en kunskapskontroll, andra har också förväntningar på utformningen av själva rapporten, medan i
några används laborationsrapporter delvis av tradition. Det är dessutom tydligt att det finns
många fler dispositions- och formaliainstruktioner än sådana som syftar till att förbättra
skrivandet med avseende på logik och andra mer svårdefinierade, men viktiga, kvaliteter.
Ett intressant angreppssätt, LabWrite, används vid North Carolina State University at Rayleigh,
där laborationen och rapporten används som ett sätt för studenten att också lära sig ett
vetenskapligt förhållningssätt. Exempelvis får studenterna själva sätta upp en hypotes för vad
laborationen skall visa, och laborationsrapporterna skrivs på ett sätt som alla som skriver
vetenskapliga skrifter känner igen, nämligen ”inifrån och ut”, metod och resultat först, och
abstrakt sist.
LabWrite tycker vi är mycket intressant, men som ett första steg anser vi att instruktionen kan
göras tydligare. Ett förslag är att dela upp den i tre distinkta delar; instruktioner som syftar till
kritiskt tänkande, instruktioner om disposition och layout och slutligen instruktioner av teknisk
karaktär. Dessa delar bör ha olika fokus beroende på vilken årskurs studenten befinner sig i. I de
tidiga årskurserna kan instruktionerna ha betoning på praktiska detaljer som hur figurer, tabeller
och formler utformas men med en enklare disposition. Högre upp i årskurserna bör rapporten
utformas enligt ett mer vetenskapligt snitt och att ha ett mer precist språkbruk.
En annan åtgärd kan vara att i större omfattning införa kamratgranskning, eftersom detta
medvetet eller omedvetet gör att studenten får ett kritiskt förhållningssätt till sitt eget arbete och
sitt eget skrivande.

Published

2013-01-15

Issue

Section

Articles