Hur skapas identitet och motivation i en grupp studenter med skilda förkunskaper?

Authors

  • Carina Johnsson
  • Rolf Lundin
  • jacob Munkberg
  • Luca Urciuoli
  • Mats Ärelid

Abstract

Vid vissa program vid Lunds Tekniska Högskola, LTH, är det endast ca 20% av eleverna som tas in som fullföljer utbildningen på utsatt tid. Varje program räknar krasst med ett visst bortfall. Elever byter mellan programmen och en andel hoppar av relativt tidigt. En möjlig kritik till överintag av elever är att det kan ge signaler att eleverna inte är så värdefulla, och det är ingen katastrof om en elev hoppar av. Med argumentet, "Utbildning är på eget ansvar", så behöver inte universitetet lastas för bortfallet. Samtidigt är det en ekonomiskt kännbart, då svenska universitet får betalt per examinerad student. Vi vill i detta projekt belysa aspekter av detta förhållningssätt, främst med fokus på identitetsskapande och motivation, ställa det i kontrast till s.k. elitskolor och diskutera förslag till hur man tacklar elever med olika förkunskaper.

Published

2013-01-29