Programspecifik kurs för hållbar utveckling

Authors

  • Henning Carlsson
  • Malin Göransson
  • Angelica Lidén
  • Katrin Molina-Besch
  • Henrik Wallström

Keywords:

Hållbar utveckling, Case-metoden, Tekniska utbildningar

Abstract

I dennna projektrapport behandlas frågeställningarna kring kurser om hållbar utveckling i tekniska utbildningar på Lunds Tekniska Högskola. Då dessa kurser inte alltid är väl anpassade till programinnehållen och det därmed kan vara svårt för studenterna att se dess relevans, kan kursens innehåll bli av underordnad betydelse under den aktuella läsperioden. Ett förslag på förändring av dessa kurser presenteras därför, där kurserna för hållbar utveckling görs mer programspecifika. Detta innebär att teori omfattad av tidigare kurser under utbildningen skall i högre grad appliceras under kursens gång för att på sätt koppla hållbar utveckling till tekniska utbildningar. Det föreslås att case-metoden skall användas i kursen för att, genom applicerande av teknisk grundkunskap till industriella eller samhällsrelaterade fall, underlätta anknytande av utbildningen i allmänhet och hållbar utveckling i synnerhet till allmänhetens intressen. Som del i denna analys presenteras därför case-metoden, med förutsättningar och risker, samt ett förslag på kursplan.

Published

2013-04-29