Denna artikel belyser de internationella universitetsstudenternas situation och de frågeställningar och problem som lärare och elever vid internationella universitet står inför. Vi har betraktat situationen ur Lunds universitets (LU) perspektiv och kan konstatera att vi inte har kommit särskilt långt i processen att utvecklas till ett bra internationellt universitet, med fokus på lärandet. I artikeln konstaterar vi att LU idag har en attityd gentemot internationella studenter som visar på en låg medvetandegrad om de speciella förutsättningar som gäller för studenter som väljer att studera utanför hemlandet. 1Idag befinner sig LU på första steget av tre i lärandeprocessen, gentemot våra internationella studenter. Vi har alltså en bra bit kvar innan vi kan betrakta oss som ett bra och effektivt internationellt universitet. I artikeln identifierar vi med hjälp av pedagogisk litteratur de grundläggande frågor angående internationaliseringen som LU måste ställa sig. Vi refererar också ett urval åtgärder som mer internationaliserade universitet har implementerat i syfte att underlätta de internationella studenternas lärande. Internationella studenter definieras här som studenter som läser vid universitet utanför hemlandet och som har ett annat förstaspråk än undervisningsspråket vid deras lärosäte.