Arbetsförmedlingens marknadsandelar

Författare

  • Susanna Okeke

Abstract

Arbetsförmedlingens medverkan i sökprocesserna kan beskrivas i termer av "marknadsandelar", ett begrepp som kan ges olika innebörd. I matchningsrollen är åtminstone tre marknadsandelar av intresse. Den första är marknadsandelen för platser. Denna mäter hur stor andel av de platser som uppstår under året som anmäls till Arbetsförmedlingen. Den andra är marknadsandelen för sökande, dvs andelen av de som söker jobb under året som kontaktar förmedlingen. Den tredje marknadsandelen mäter vilken betydelse Arbetsförmedlingen har som informationskanal vid nyanställningar, dvs hur stor andel av de nyanställda som fick information om det lediga jobbet genom Arbetsförmedlingen. Artikeln redovisar dessa marknadsandelar för åren under 1990-talet och diskuterar även kortfattat värdet av informationen.

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

Downloads

Publicerad

2022-07-07