Kreativitet och ekonomi: värden och dilemman i dataspelsbranschen

Författare

Nyckelord:

dataspelsbranschen, spelutvecklare, relational work

Abstract

I artikeln studeras spelutvecklares upplevelser av sitt arbete och då särskilt i relation till föreställningar om kreativa och ekonomiska ideal. Artikeln är baserad på en analys av semistrukturerade intervjuer med spelutvecklare i svenska dataspelsbolag. Genom begreppet ’relational work’ belyses spänningen mellan passionen för arbetet och dess ekonomiska villkor, och hur gränserna mellan vad som anses vara värdefullt i arbetet och vem som har ansvar för det kreativa arbetet förhandlas. En konsekvens av de pågående gränsdragningarna är att spelutvecklarna upplever en ansvarsförskjutning: det organisatoriska ansvaret individualiseras och läggs på den enskilde spelutvecklaren.

Nedladdningar

Downloads

Publicerad

2022-04-25

Referera så här

Espersson, M., Bergmasth, M., & Andersson Cederholm, E. . (2022). Kreativitet och ekonomi: värden och dilemman i dataspelsbranschen. Arbetsmarknad & Arbetsliv, 28(3-4), 8–27. Hämtad från https://journals.lub.lu.se/aoa/article/view/23618