Articles
2003: LTHs pedagogiska inspirationskonferens - Proceedings
PBL för tekniker
- Ebrahim Parhamifar
- András Várhelyi
-
Inskickad
-
20 maj 2013
-
Publicerad
-
2013-05-20
Abstract
Trots att PBL har visat sig vara ett kraftfullt verktyg i undervisningen, råder fortfarande viss tvekan att den skulle vara lämplig i alla utbildningar. I tekniska utbildningar är teknologer oftast vana vid att ha föreläsningar, övningar och laborationer. Som stöd har man ett genomarbetat kurskompendium som oftast räcker till för att lösa övningsuppgifterna. Detta betyder många gånger den korta, bekväma vägen att hitta information och att lösa problem. I detta arbete har vi försök att kartlägga och analysera teknologernas intresse för PBL som ett underlag för diskussioner och planering av utbildningar. Studenter från sista året i väg- och vattenutbildningen som läste kurser i PBL intervjuades både individuellt ochi grupp vid olika tillfällen under pågående kurs. Undersökningen genomfördes år 2001 och 2002 med 26 respektive 16 teknologer. Reslutaten från båda tillfällen visar att teknologerna var i allmänt positiva till PBL. En förändring i inställningen till PBL noterades under kursens gång. Problemet som nästan alla var eniga om var att man läste samtidigt andra kurser med den traditionella undervisningsformen och därför tyckte man att PBL tog mer tid. man tyckte också att PBL inte passar till alla kurser. Metodiken gör sig bättre i "läskurser" än i t.ex. "matematikkurser". Det är dock en fördel om hela utbildningen ges med PBL eftersom det blir mindre rörigt för studenterna då.
Liknande artiklar
-
Emeli Falk,
Marlene Rishöj Kjär,
Hanna Wennberg,
Edgar Villarreal,
Att introducera PBL
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2004: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Höskuldur Guðjónsson,
Jesus Mateo,
Peter Månsson,
Daniel Persson,
Vanessa Stjernborg,
Pedagogik i grupparbete - en praktisk översikt
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2012: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Anton Sellberg,
Herje Schagerlöf,
Mikael Nolin,
Michael Persson,
Pedagogisk utvärdering av projektlaborationskurs i kemiteknik
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2016: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Lars H Andersson,
Ann-Sofi Jönsson,
Jan-Olle Malm,
Bernt Nilsson,
Karl-Gustav Wahlund,
TLA - en lathund för "Teaching and Learning Activities"
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2002: Inspirationskursen
-
Ulf Ahlfors,
Ola Carlqvist,
Fredrik Nilsson,
Maria Sandsten,
”Vad har jag för nytta av det här?” - pedagogiska reflektioner för att öka den inre motivationen hos teknologen
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2006: Inspirationskursen
-
Andreas Dahl,
Jakob Löndahl,
Max Rolfstam,
Mattias Åström,
Att skapa en god lärandemiljö med minskade ekonomiska resurser – framtida pedagogiska utmaningar och möjligheter
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2004: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Torleif Dahlin,
Håkan Frantzich,
Henrik Johansson,
Kent Persson,
Grupparbete – En framgångsrik metod för lärande?
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2007: Inspirationskursen
-
Maria Rasmussen,
Sandra Kopljar,
Riktlinjer för genomgång på arkitektutbildningen
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2010: Projektbaserad kollegiekurs
-
Jenny Hällström,
Erik Johansson,
Ingegärd Johansson,
Lars-Henrik Ståhl,
Lars Vegehall,
Gränsfall i examination
,
Projekt- och konferensrapporter - CEE, LTH: 2010: Projektbaserad kollegiekurs
Du kanske också starta en avancerad sökning efter liknande artiklar för den här artikeln.