Handledare och studenters åsikter gällande riktlinjer för laborationsrapporter

Authors

  • Mattias Borg
  • Maciek Borysiuk
  • Henrik Hofgren
  • Nils-Erik Olofsson
  • Linda Vallenhag

Abstract

Gibbs [2] säger att laborationsrapporter är enormt tidskrävande och kostsamma och att det är
oklart om det förbättrar studenters skrivförmåga särskilt mycket. Eftersom handledarna ofta
har många rapporter att rätta brister ofta deras uppmärksamhet på detaljer i rapporten och
studenten ägnar dessutom lite uppmärksamhet på rättningen och feedbacken som ges från
handledaren - framförallt om det tar flera veckor innan rapporten är rättad då studenten oftast
har börjat en annan kurs och därmed tappat intresset för laborationsrapporten.
Som Gibbs et al. skriver är laborationsrapporter väldigt tidskrävande och kostsamma. Detta är
ett väl känt faktum som föranledde författarna av detta arbete att vilja undersöka
handledarens, studentens och delvis kursansvarigs inverkan på kvaliteten i skrivandet och
rättningen av en laborationsrapport. I saknad av en policy tillhörande laborationsrapporten vill
vi även undersöka om framtagandet av en sådan skulle bedömas hjälpa studenten och
handledaren.
För att få svar på dessa frågor togs det fram en enkätundersöknig riktad till studenter och
handledare på Fysicum. Frågorna i enkäten tog bland annat upp hur engagerad kursansvarig
anses ha varit i laborationens examination och hur strikta direktiven har varit för hur
rapporten ska utformas respektive bedömas. Huruvida en övergripande policy för
laborationsrapportens utformning hade underlättat examinationen togs också upp. Resultaten
från enkätundersökningen samt en analys och diskussion kring dessa resultat återfinns längre
fram i rapporten.

Published

2013-01-31