Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

2012: Högskolepedagogisk introduktionskurs

Undersökning av kommunikationen mellan kursansvarig och handledare - angående laboration, övning och projekt

  • John Albinsson
  • Björn Hammarström
  • Erik Henningsson
  • Dzevdan Kapetanovic
  • Cerina Wittbom
Submitted
January 31, 2013
Published
2013-01-31

Abstract

I detta arbete studeras kursansvarigas kommunikation med sina övnings-, labb- och
projekthandledare vid LTH. För att få studenterna att anamma en djupinlärningsstrategi är det
viktigt att kursens mål stämmer överens med undervisningen nivå, så kallad constructive
alignment. Vid LTH är det i allmänhet olika personer som planerar kursen (kursansvarig) och
som handleder övningar, laborationer och projekt (handledare). För att uppnå constructive
alignment, så att de handledda kursmomenten passar in i kursens mål, är det därmed viktigt att
kommunikationen mellan kursansvariga och handledare fungerar på ett tillfredställande sätt.
Ytterligare aspekter som undersökts kring denna kommunikation är den kursansvariges
förväntningar på handledarna och hur detta kommuniceras, samt hur feedbacken fungerar för
att säkerställa att momentens syften uppnås.