Övningshandledarens pedagogiska roll
Abstract
Syftet med detta arbete är att belysa övnings‐ och labbhandledarens oklara pedagogiska roll utifrån ettproblemkomplex, orsak – verkan. Den tar sin utgångspunkt i de pedagogiska riktlinjer som finns eller
inte finns för övningshandledare på LTH och insamlat empiriskt underlag från LTH. Till detta har teori
med utgångspunkt i artiklar och relevant litteratur inhämtats, vilka belyser assistentrollen i ett vidare
perspektiv och fördjupar de problemställningar vi önskar belysa i samband med studien. Utifrån empirin
har kunnat härledas att assistentrollen är oklar då förväntningarna från studenterna ofta är andra än vad
handledarna förväntar sig eller är förberedda för, vilket ytterligare stöds av parternas agerande. Det
synes också troligt att studenternas motivation är en bidragande orsak till noterade problem. Studien
öppnar upp för fortsatt diskussion kring övningshandledarens ”skolning” för uppgiften och studentens
motivation och förmåga att ta ett egenansvar i lärandet.
Downloads
Published
2013-01-29
Issue
Section
Articles