Lärares, studenters och labbhandledares syn på labbrapporter

Authors

  • Nicklas Anttu
  • Sofia Fahlvik Svensson
  • Jesper Wallentin
  • Magnus Linderoth
  • Jonas Dürango

Abstract

Vi har undersökt studenters, lärares och labbhandledares syn på och bedömning av labbrapporter. Vi har använt en enkätundersökning där studenterna har gjort en bedömning av sina egna rapporter medan alla labbhandledare och lärare tilldelades två rapporter att bedöma. Studenterna anser att de lär sig mycket både av att utföra laborationer och av att skriva labbrapporter, och en tredjedel tycker att de lär sig mer av att skriva labbrapport än av att genomföra laborationen. Vi finner en korrelation mellan de frågor som studenterna anser vara viktiga och de frågor som de anser sig ha utfört väl i sina rapporter. Labbhandledare och lärare gör i genomsnitt liknande bedömning av de två rapporternas kvalitet, men spridningen är lite större inom gruppen lärare. Spridningen mellan individuella lärare och labbhandledare är relativt stor, speciellt på vissa av aspekterna. Slutligen finner vi ingen korrelation mellan vilka aspekter av labbrapporten som lärarna respektive studenterna tycker är viktiga, vilket antyder att studenterna inte prioriterar de aspekter som lärarna vill att de ska prioritera.

Published

2013-01-31