Handledning utan handhållning - Hur tycker doktorander och handledare vid LTH att handledning ska bedrivas?

Authors

  • Johannes Hedman
  • Kristian Kallberg
  • Jenny Schelin
  • Nora Weber
  • Annika Weiber

Abstract

För att bedriva framgångsrik forskning inom den akademiska världen krävs att doktorander, de som
faktiskt utför största delen av forskningen, får adekvat handledning. I denna rapport har en
sammanställning gjorts över hur doktorander och handledare på LTH önskar att handledningen skall
vara. Olika aspekter kring synen på handledning har utvärderats.
Sett till helheten delar doktorander och handledare samma vision om doktorandtjänstens syfte och
mål: det är en period av studier som skall leda fram till att man blir en självständig forskare. Både
doktorander och handledare verkar se doktorerandet som ett kall och majoriteten anser att man bör
lägga mer än 40 timmar per vecka. När det gäller vem som ska ha ansvar för att lösa
forskningsrelaterade och praktiska problem går åsikterna något isär. Doktoranderna vill gärna ta på
sig mer ansvar medan handledarna anser att ansvaret skall fördelas jämnt mellan de två.
Synen på doktorerandet verkar vara balanserad och gemensam för doktorander och handledare. Det
är dock viktigt att poängtera att olika doktorander behöver olika handledning, därför är det viktigt
med en öppen dialog för att forskarutbildningen skall bli så bra som möjligt.

Published

2013-01-31