Förebygga, hantera och lösa - handledning för att undvika destruktiva konflikter i projektgrupper

Authors

  • Kajsa Ahlgren
  • Pernilla Derwik
  • Per Gustafson
  • Monika Jonson
  • Oscar Svensson

Keywords:

grupparbete, projektgrupp, konflikter, konstruktiv, destruktiv

Abstract

Projektarbete i grupp är idag ett vanligt inslag i många utbildningar inom högre utbildning. Som pedagogisk form syftar projektarbete i grupp till att engager studenterna aktivt i lärandeför att främja djupinlärning, relationellt lärande och kritiskt tänkande hos den enskilda studenten; men är därtill en övning i att samarbeta i grupp kring en gemensam uppgift. Det uppstår i denna situation natruligt friktion som kan utgöra ett konstruktivt moment i processen men också kan utgöra frö till konflikter i projektgrupper. Detta arbete undersöker hur man som handledare, med förståelse för orsaker till konflikter och dess dynamiker, kan undvika destruktiva konflikter i projektgrupper. Genom att koppla litteraturstudier av orsaker till destruktiva konflikter till empiriska erfarenheter av konflikter (erhållna genom intervjuer med praktisernade unversitetslärare) belyses betydelsen av bland annat uppgifts tformning och hanterandet av gruppdynamiker för att förebygga, hantera och lösa destruktiva konflikter.

Published

2015-02-20