’Free-riding’ i samband med grupparbete: en diskussion kring utmaningar och åtgärder

Authors

  • Kristina Göransson

Abstract

Gruppen som arbetsform har onekligen flera pedagogiska poänger, men den inbegriper också en rad utmaningar och svårigheter för både lärare och studenter. De kanske största utmaningarna för mig som lärare är att utforma uppgifter som uppmuntrar till aktivt lärande och lämpar sig för att lösas i grupp och att hitta former för att utvärdera arbetsprocessen (istället för att enbart bedöma slutprodukten). Mitt arbete med denna rapport har gett upphov till en hel del intressanta och användbara idéer utifrån både studenters och kollegors perspektiv, men samtidigt står det klart att det finns betydligt mer som behöver undersökas vad gäller gruppen som arbetsform. Dels behöver vi inom lärargruppen diskutera och utbyta erfarenheter av utformandet av gruppuppgifter och strategier för att motverka free-riding, dels behöver vi mer kunskap om hur studenterna ser på dessa frågor; utan ett studentperspektiv är det svårt att utveckla adekvata strategier för att förebygga och motverka free-riding.

Published

2013-10-10