Studenters reaktioner på konstruktiv feedback i handledningssituationer

Författare

  • Adnan Prlja
  • Carl Bryant
  • Christofer Rydenfält
  • Ingmar Leisse
  • Peter Berling

Abstract

Feedback eller återkoppling är ett av de viktigaste pedagogiska redskapen som vi lärare har
men kanske inte alltid använder. För att främja lärandet är feedback väldigt användbart och
oftast, om det används på rätt sätt och i rätt situation, uppskattat av studenterna. Det bygger på
en syn på lärande som en kommunikativ och interaktiv situation eller en dialog mellan student
och lärare.
Under vår tid som handledare vid Lunds Tekniska Högskola (och andra institutioner) har vi
kommit i kontakt med flera olika studenter i handledningssituationer. Även om var student är
unik tycker vi oss ha kunnat se ett antal mönster i deras sätt att bemöta feedback/kritik.
Vi vill här undersöka underliggande personlighetsfaktorer som kan förklara dessa mönster och
studera olika sätt att ge feedback. Detta för att kunna ge någon form av riktlinjer till hur man
bör bemöta olika studenter och utforma sin feedback.

Publicerad

2013-01-29