Konstruktiv länkning inom och mellan delkurser - en fallstudie
Keywords:
konstruktiv länkning, MATLAB, kemiteknik, bioteknik, kursdesign, fallstudieAbstract
Mellan åren 2001 till 2014 undervisades en integrerad kurs mellan numerisk analys och kemiteknik för studenter på kemi- och bioteknikprogrammen på Lunds Tekniska Högskola(LTH). Kursen har konsekvent fått dålig kritik i kursutvärderingar. Framför allt upplevs delkursen i numerisk analys som svår, och studenterna upplever inte att examinationen avspeglar kursinnehållet. Projektmomentet i kursen anses också ha dålig koppling till övriga delkurser. I denna rapport analyserar vi vilken kursdesign som tillämpats, och om detta kan förklara det svaga utfallet hos studenterna. Framför allt fokuserar vi på konstruktiv länkning som ligger till grunden för lärandemålfokuseringen i Bolognaprocessen. Baserat på en fallbeskrivning, intervjuer med kursansvariga samt analys av dessa visar vi vilka brister i kursen som med stor sannolikhet förklarar missnöjet hos studenterna. Vi argumenterar varför konstruktiv länkning med fördel kan användas i kursen.Downloads
Published
2015-04-24
Issue
Section
Articles