Varangersamenes kristne praksis i møte med misjon og kolonialisering
DOI:
https://doi.org/10.47868/scandia.v88i2.24803Nyckelord:
Sámi, ursprungsbefolkning, kristendomen, kolonialism, missionAbstract
Hur uppfattade den samiska ursprungsbefolkningen i Varanger i nordöstra Norge kristendomen vid sekelskiftet 1700? I domstolsprotokoll och skriftliga källor från missionärer beskrivs samerna som utövare av kristna sedvänjor som en del av sin levda religion. Den enda samiska primärkällan är en trumma som används av Anders Poulsen. I samband med rättegången mot honom i Vadsø 1692 ger han en detaljerad beskrivning av hur han använde trumman för spådomar i syfte att hjälpa människor i nöd med hjälp av den kristna treenigheten. Den danske kungens tjänstemän var övertygade om att Satan hade lockat samerna att tjäna honom. Denna demonologi stod i centrum för den danska lagstiftningen och fungerade som en ideologisk bakgrund för kolonialiseringen av samiska områden. Gränserna hade ännu inte dragits, vilket innebar att statstillhörigheten för de samer som bodde i gränsområdena stod på spel; i själva verket hade den ryska kyrkan funnits i det intilliggande samiska området Skolt sedan 1500-talet.
Det sätt på vilket kristendomen praktiserades av Varangers nord-samer visar på influenser från den ryska ortodoxa tron. Anders Poulsen är ett exempel på en person vars religiösa och nationella identitet trotsar de gränser som staterna dragit upp. Han föddes på den svenska sidan av inlandet men levde större delen av sitt liv längs Norges kust. Han använde sin trumma för att hålla kontakt med de krafter som styrde vädret samt den kristna gudomen, vari han ansågs Guds moder ingå, som han också inkluderar i treenigheten. De dansk-norska missionärerna presenteras för närvarande som de som förde det kristna evangeliet till samerna. De lokala samernas levda religion erkändes inte som en kristen tro utan tolkades som en förklädd tjänst åt djävulen. När bakgrunden var en kamp om de samiska traditionella hemländerna tjänade denna framställning av samerna som hedniska på 1700-talet den statliga kolonialismen väl. Genom att reproducera denna uppfattning i dag försummar vi en historia där den samiska befolkningen integrerade kristendomen på sina egna villkor i ett nätverk av handel, tro och mänskliga relationer.