Lojalitetens sociala former - Om lojalitet och arbetsliv

Författare

  • Markus Arvidson Karlstad University, Faculty of Arts and Social Sciences (starting 2013), Department of Social and Psychological Studies.
  • Jonas Axelsson Karlstad University, Faculty of Arts and Social Sciences (starting 2013), Karlstad Business School.

Abstract

I följande artikel görs en teoretisk utveckling av begreppet lojalitet. Begreppet används idag på ett common sense-artat sätt och därmed riskerar begreppet att få bristfällig förklaringskraft. Till exempel betonas alltför ofta vertikala relationer med hjälp av begreppet. I artikeln presenteras fyra sociala lojalitetsformer i syfte att frambringa ett skarpare lojalitetsbegrepp som kan användas inom exempelvis arbetslivsforskningen.

Nedladdningar

Downloads

Publicerad

2018-07-04

Referera så här

Arvidson, M., & Axelsson, J. (2018). Lojalitetens sociala former - Om lojalitet och arbetsliv. Arbetsmarknad & Arbetsliv, 20(1), 55–64. Hämtad från https://journals.lub.lu.se/aoa/article/view/17625