Skriftlig kritik - Pedagogisk metod för återkoppling?

Författare

  • Henrik Danielsson
  • Karin Grundström
  • Lina Jonsson
  • Helen Nilsson
  • Mattias Nilsson

Abstract

Återkoppling till akademiska arbeten är en viktig del i lärandet vilket ges i syfte att förbättra ett arbete. Det förekommer ett flertal olika former av återkoppling i undervisningen; det kan vara muntligt eller skriftligt, ske individuellt vid handledning, det kan vara i form av automatiskt rättade tentor eller förekomma i större sammanhang vid presentationer av examensarbete eller vid försvar vid disputationer.
Skriftlig kritik är en viktig del av undervisningen vid universitet och förekommer också som återkoppling på artiklar. Skriftlig kritik är en vanligt förekommande form för återkoppling och borde vara ett bra sätt att arbeta med en text men skriftliga kommentarer tolkas och upplevs många gånger av studenten/mottagaren som negativt, varför är det så? Vi har många erfarenheter och funderingar över hur skriftlig kritik inte ska ges, men hur kan skriftlig kritik bli en mer pedagogisk metod för återkoppling? Hur kan skriftlig kritik ges så att den inte uppfattas som negativ?
Syftet med denna uppsats är att analysera skriftlig kritik som metod för återkoppling i akademiska texter för att kunna föreslå ett mer pedagogiskt sätt att ge skriftlig kritik. Målet för oss själva i gruppen är att dels i undervisningen få en ökad medvetenhet om hur skriftlig kritik kan ges i syfte att bidra till en kvalitativ utveckling i studenternas arbete och dels att som artikelförfattare eller doktorander kunna ta emot skriftlig kritik på ett konstruktivt sätt.

Publicerad

2013-01-25