En kurs, två studentgrupper

Authors

  • Hampus Ekblad
  • Ebba Eriksson
  • Malin Petterson
  • Branko Simanic
  • Sandra Sjöstrand

Keywords:

SOLO-taxonomin, Kunskapsutveckling, Konstruktiv länkning

Abstract

I kursen Trafikteknisk teori vid LTH finns både högskoleingenjörsstudenter från andra året och civilingenjörsstudenter från fjärde året. Dessa studenter förväntas ha samma förkunskaper men kursansvariga och andra som har varit i delaktiga i kursen har upplevt att prestationerna i kursen skiljer sig stort mellan de båda grupperna. Genom sina studier av studenter vid Harvard och Radcliffe visade Perry (1970) hur studenters syn på kunskap och hur de lär sig förändras under åren på universitetet. Studenter i de högre årskurserna har en större förmåga att ta sig an mer komplexa problem och är tränade i att ta sig an problem och uppgifter som är formulerade enligt de högre nivåerna i SOLO-taxonomin. I denna rapport har kursresultat, utvärderingar och intervju med kursansvarig analyserats för att se om de upplevt skilda resultaten mellan de båda grupperna existerar samt om de kan förklaras utifrån studenternas olika erfarenheter och bakgrunder. Det finns en tydlig skillnad mellan hur väl de båda grupperna klarar kursen och det finns indikationer både från CEQ och från kursansvarig att det beror på förmågan och vanan att ta sig an problem som ligger på den relationella nivån i SOLO-taxonomin. Vidare i rapporten diskuteras möjliga sätt att angripa detta problem på samt andra faktorer som kan spela in.

Published

2017-06-30