Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

2003: Conference on Teaching and Learning - Proceedings

SOLO taxonomin - en modell för kvalitativ planering och utvärdering av undervisning och examination

  • Thomas Olsson
  • Björn Sivik
Submitted
June 27, 2013
Published
2013-06-27

Abstract

Att använda taxonomier har blivit ett naturlig inslag när vi planerar och utvärderar olika undervisningsaktiviteter. Ibland kanske de bara finns i bakhuvudet när man ställer en fråga för att få igång en diskussion eller vid formulering av en instruktion till en laboration. I andra fall kanske man utgår från SOLO taxonomin för att utforma en tentamen eller kommentera en examensarbetsrapport.

Vår pedagogiska medvetenhet har ökat sedan vi började använda taxonomier i tänkandet kring undervisning och lärande. Studenternas lärande påverkas positivt eftersom kunskapen om hur vi skall organisera studenternas möte med ämnet har blivit mycket större. Vi vågar alltså påstå att en ökad kunskap om pedagogiska modeller direkt kommer studenternas lärande till del.