Utformning av examinationssystem – konsekvenser för studenternas studier och lärares arbete

Författare

  • Åsa Lindberg-Sand
  • Thomas Olsson

Nyckelord:

Examination, examinationssystem, praxisnära, pedagogisk forskning, pedagogisk kompetensutveckling, Bologna-processen

Abstract

Examinationssystem är komplicerat uppbyggda och regleras på många olika nivåer. De får ofta vidare konsekvenser för studenternas lärande och för lärares pedagogiska arbete än vad som kan avläsas om man fokuserar enskilda prov och bedömningar under utbildningen. I ett pågående forskningsprojekt studeras pedagogiska konsekvenser av samspelet mellan examinationssystemet, studenternas studier och lärares pedagogiska arbete. Projektet är uppbyggt av tre olika moment som är ömsesidigt beroende av varandra och som skapar ett praxisnära sammanhang. Dessa är kartläggning och analys av examinationssystem, pedagogisk kompetensutveckling som omfattar lärares egen aktionsforskning kring bedömning inom sin praktik samt forskning kring interaktionen mellan det formella examinationssystemet och studenters lärande och lärares erfarenheter av sitt arbete med examination.

Downloads

Publicerad

2013-05-15