Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

2013: Introduction to Teaching and Learning in Higher Education

Den gäspfria föreläsningen - Om att aktivera studenter i plenum

  • Mathias Agmell
  • Dan Johansson
  • ANdreas Myrelid
  • Johanna Sörensen
  • Frida Vermina Lundström
Submitted
March 12, 2014
Published
2014-03-12

Abstract

Föreläsning är den mest utbredda undervisningsformen och är på olika sätt värdefull både för studenter och för lärare. Den har dock kritiserats för att göra studenterna passiva. Redan efter 15 minuter dalar uppmärksamheten hos den enskilda studenten. Här ges flera exempel på hur olika aktiveringsmetoder kan göra studenterna mer aktiva vid föreläsning. Det har bland annat visats att aktiveringsmetoder av olika slag kan öka studenternas förståelse av komplexa teorier och att bättre minnas föreläsningens innehåll. I en undersökning sågs minskade avhopp när ny, mer aktiverande föreläsningsteknik infördes. Det presenteras också forskning som visar att studenter med en ytlig lärstrategi kan lyftas till djupare lärstrategi om föreläsningstekniken är god.