Studentperspektiv på hållbarhetsundervisningen: kopplingar mellan yrkesroll och hållbarhetsarbete – en pilotstudie
Keywords:
sustainable development, professional roles, student perspectiveAbstract
Hållbar utveckling är ett ord som kommer att prägla alla ingenjörers framtida arbetsliv. För att tillgodose kunskapsbehovet har LTH som examenskrav att civilingenjörer ska genomgå utbildning om hållbar utveckling, ofta genom en enskild kurs. Men i vilken utsträckning påverkar denna kurs vad studenter själva tror om sin yrkesframtid? I vilken utsträckning visualiserar sig studenter att de kommer att arbeta med hållbarbarhetbegrepp? Denna pilotstudie undersöker, med hjälp av en interaktiv intervjumetod denna fråga. I metoden fick studenter först visualisera sin framtida yrkesroll och sedan sortera hållbarhetsbegrepp utefter frågan i vilken utsträckning begreppen skulle vara en del av deras vardagliga yrkesliv. Studiens resultat föreslår att tre faktorer påverkar hur studenter resonerar. Hållbarhetskursens påverkan är en del av svaret, men inte den enskilt viktigaste faktorn. Kunskaper från mer yrkescentrala kurser verkar lika viktiga, lika så är studenternas upplevelse av det branschklimat de kommer ut i. Vidare uppvisade metoden i sig pedagogiska egenskaper, då den inspirerade studenterna till nya perspektiv och att dra nya kopplingar mellan hållbarhetsarbete och sin framtida yrkesroll.