Undervisning på engelska av svensktalande studenter vid LTH – problem eller möjligheter?

Authors

  • Henrik Sjöland
  • Pietro Andreani

Abstract

En allt större del av undervisningen vid LTH sker på engelska, speciellt i de sista
årskurserna i utbildningen. En viktig förklaring till detta är det ökade antalet
utbytesstudenter och de nya internationella mastersprogrammen. Vi ville därför
undersöka hur svensktalande studenter påverkas av detta. Exempel på frågeställningar
är hur de uppfattar att kvaliteten på undervisning ändras, hur det går med förståelsen,
hur bra det är att få träna sin engelska, mm. För att undersöka detta har vi utfört en
enkätundersökning med 25 frågor. Både enkla frågor där man svarar med en siffra,
och öppna frågor där man kan skriva ett fritt svar fanns med. Tre olika studentgrupper
undersöktes, en nybörjargrupp med 18 studenter, en sistaårsgrupp med 6 studenter,
samt 2 doktorander.

Published

2013-01-15

Issue

Section

Articles