Arbetsintegrerat lärande genom ingenjörsinriktad praktik

Authors

  • Stefan Olander

Keywords:

Arbetsintegrerat lärande, praktik, ingenjörsinriktad yrkesträning

Abstract

Då den obligatoriska praktiken togs bort på LTH upplevdes det inom vissa utbildningar ett tomrum där studenterna tappade en del av verklighetsanknytningen. För några år sedan startades en arbetsintegrerad kurs på LTH ”Ingenjörsinriktad yrkesträning” där syftet är att studenterna ska få möjlighet att skaffa sig kunskap om sin framtida yrkesroll samt erfarenhet av hur det är att arbeta på en arbetsplats. Kursen är på 15 högskolepoäng och löper över åtta veckors heltidsarbete på en arbetsplats. En fråga som kan ställas är om hur studenterna upplever nyttan med praktik-kursen i relation till deras utbildning och framtida yrkesroll som ingenjör. Baserat på de studenter som genomfört kursen ”Ingenjörsinriktad yrkesträning” inom ramen för ämnet Byggproduktion, Väg- och Vattenbyggnadsprogrammet, under 2014, görs en analys av deras skriftliga redovisningar. Syftet med denna analys är att få en övergripande bild av hur studenterna upplever deras praktik i relation till deras utbildning. Genomgången indikerar på kursen verkar skapa en ökad förståelse och motivation för studenternas akademiska studier genom att dess koppling till ett kommande arbetsliv tydliggörs. Dock finns utmaningen att fortlöpande se till att praktiken blir ett bidrag till studentens ingenjörsstudier och att kursen som sådan uppfyller grundläggande akademiska krav.

Published

2016-08-30