Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

2010: Högskolepedagogisk introduktionskurs

Studentens inriktning till lärande

  • Alexander Cedergren
  • Hedvig Paradis
  • Helena Pålsson
  • Maja Jakesevic
  • Sanne Johansson
Submitted
January 31, 2013
Published
2013-01-31

Abstract

Studenter har en varierande inställning till sitt lärande och i många fall är den valda inriktningen omedvetet vald. Lärandet kan klassificeras i främst tre kategorier, djup, ytlig och strategisk inriktning. Studenters inställning till de tre kategorierna kan variera från kurs till kurs och även ändras under studietiden. Lärandet drivs och påverkas av olika faktorer, såväl inre och yttre, det kan vara allt från intresse, upplevd arbetsbelastning, kursupplägg till fritidsaktiviteter. Gemensamt är att samtliga faktorer påverkar i varierande grad studenternas val av inlärningsinriktning.

  • Vilka faktorer påverkar studentens val av inriktning till lärande?
Studien avser att undersöka vilka faktorer som påverkar studenters val av inlärningsinriktning. Deltagande personer avgränsas till studenter som utför självstudier inför tentamen i Studiecentrum på Lunds Tekniska Högskola i maj 2010. Studien avgränsas till att studera studenter på universitetsnivå med bakgrund från främst teknisk högskola, samt ett fåtal studenter från ekonomihögskolan.
Målet med rapporten är att diskutera vilka faktorer som påverkar studenternas val av inriktning till lärande.