Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

2008: Conference on Teaching and Learning - Proceedings

Utvärdering av ett interaktivt diagnostiskt prov för studentaktivering och kontinuerlig återkoppling i föreläsningskurser

  • Patric Jannasch
  • Eva Nordberg Karlsson
  • Ulf Nilsson
Submitted
May 15, 2013
Published
2013-05-15

Abstract

Målsättningen med detta projekt var att utveckla ett praktiskt och resurssnålt pedagogiskt instrument för att öka den kontinuerliga återkopplingen och studentaktiveringen i stora föreläsningskurser. Ett interaktivt diagnostiskt prov utvecklades, och implementerades sedan i LTH-kursen Miljökemi med 88 studenter. Det anonyma flervalsprovet hade 12 frågor som studenterna fick svara på strax före en föreläsningspaus. Efter att studenterna fått göra om samma prov efter pausen blev resultatet något bättre, troligtvis för att vissa studenter diskuterat frågorna. Föreläsaren gick sedan igenom och förklarade de rätta svaren. En utvärdering visade att studenterna var positiva till provet och att de framförallt hade uppfattningen att det hjälpte föreläsaren att identifiera deras kunskapsluckor. En viktig slutsats var att det interaktiva diagnostiska provet kan användas som ett instrument för operativ utvärdering.