Hoppa till primär navigationsmeny Hoppa till huvudinnehåll Hoppa till sidfot

Articles

2008: LTHs pedagogiska inspirationskonferens - Proceedings

Flervalsfrågor eller öppna frågor? – En jämförande studie av olika tentamensformer

  • Björn Regnell
Inskickad
15 maj 2013
Publicerad
2013-05-15

Abstract

Denna artikel beskriver en studie av examensresultatet från två kursomgångar av en kurs i ämnet kravhantering där tentamen innehåller både en flervalsfrågedel och en uppsatsdel. Analysen ger att en fjärdedel av studentpopulationen hade fått högre betyg om enbart flervalsfrågorna hade använts jämfört med en kombination av flervalsfrågor och öppna frågor. Erfarenheterna av examinationskonstruktion och examinationsbedömning visar att flervalsfrågedelen är väsentligt mindre resurskrävande för lärarna. De olika formerna kan antas testa delvis olika förmågor och gynna olika typer av studenter. Slutsatserna ställer prioriteringsfrågan på sin spets: hur ska vi använda resurserna för examinationskonstruktion och examinationsbedömning för att nå mesta och bästa lärandet hos studenterna?