TLA - en lathund för "Teaching and Learning Activities"

Författare

  • Lars H Andersson
  • Ann-Sofi Jönsson
  • Jan-Olle Malm
  • Bernt Nilsson
  • Karl-Gustav Wahlund

Nyckelord:

teaching and learning activities, taxonomi, föreläsning, kamratundervisning, grupp, övningar, PBL, projekt, case, laboration, examination, kamratgranskning

Abstract

Sättet att lära ut (teaching) har en avgörande effekt på hur studenters inlärning (learning)
stimuleras. Traditionella föreläsningar, som i huvudsak är en envägskommunikation,
ersätts idag i allt större utsträckning med olika ”teaching and learning activities”
(TLA).
Vad är då TLA? Det finns många olika former av TLA; t.ex. diskussionsgrupper av
studenter under föreläsningar (s.k. bikupor), studenter som lär (av) varandra (s.k. kamratundervisning) och studenter som rättar varandras prov (s.k. kamratgranskning).
Vilken (vilka) TLA man använder i sin undervisning beror naturligtvis på vad man
önskar uppnå. TLA kan därför katalogiseras på en rad olika sätt. I denna sammanställning
har vi valt att presentera exempel på TLA som kan utnyttjas i olika undervisningsformer.
Undervisningsformerna har delats upp enligt nedan:
• Stora grupper - Föreläsningar
• Små grupper - Övningar
• Tillämpningar - Problembaserat lärande (PBL), projekt, cases
• Träning av praktiska moment - Laborationer
• Kunskapsbedömning - Examination
Erfarenheter under läsåret 2001/2002 från kurserna Grundläggande kemi, Organisk
kemi, Bioteknik och Kemiteknik illustrerar denna litteraturstudie. Kurserna ges i första
årskursen i Bioteknik- och Kemiteknikprogrammen vid LTH.

Publicerad

2013-01-15

Nummer

Sektion

Articles