Articles
2006: LTHs pedagogiska inspirationskonferens - Proceedings
Lärande genom deltagande i praktikgemenskaper
- Hans Kyhlbäck
- Marcus Sanchez
- Björn Stille
- Monica Nilsson
- Berthel Sutter
-
Inskickad
-
15 maj 2013
-
Publicerad
-
2013-05-15
Abstract
Vår erfarenhet är att teknisk grundutbildning blir bra om sammanhang skapas där studenterna kan lära av varandra och där utbildningen kan ske i nära samverkan med FoU och annan yrkesmässig och professionell verksamhet. I denna artikel driver vi tesen att studenternas lärande i teknisk grundutbildning borde ske mer genom interaktion och deltagande i ”praktikgemenskaper”. Det betyder att lärande är en aspekt av deltagande i en kollektiv och produktiv verksamhet. Med olika exempel visar vi på sammanhang och arrangemang som kan skapa förutsättning för att experimentera med och utveckla lärande genom deltagande i sådana praktikgemenskaper. Slutligen diskuterar vi styrkor och svagheter med att genomföra utbildning i enlighet med våra intentioner.