Articles
2008: Conference on Teaching and Learning - Proceedings
Instruktioner för laborationsrapportskrivande
- Magnus Cinthio
- Robert Collin
- Carina Fasth
- Tomas Jansson
-
Submitted
-
May 15, 2013
-
Published
-
2013-05-15
Abstract
I denna undersökning studeras hur laborationsrapporter vid LTH motiveras som pedagogiskt moment, hur skrivinstruktionerna är relaterade till lärandemomentet, och om detta kan förbättras. Det visar sig att de flesta instruktioner endast mycket kortfattat motiverar varför laborationsrapporter skrivs även om kursansvariga har ambitiösa mål med momentet. I skrivinstruktionerna finns ofta fler dispositions- och formaliainstruktioner än sådana som syftar till reflektion, till att förbättra skrivandet eller som uppmuntrar till vetenskapligt tänkande. Ett intressant angreppssätt, LabWrite, används vid North Carolina State University at Rayleigh, USA, där laboration och rapport används som ett sätt för studenten att också lära sig ett vetenskapligt förhållningssätt. LabWrite är intressant, men som första steg anser vi att instruktionen kan göras tydligare. Ett förslag är att dela upp den i tre distinkta delar; instruktioner som syftar till kritiskt tänkande, instruktioner om disposition och layout och slutligen instruktioner av teknisk karaktär.
Similar Articles
-
Ulf Ahlfors,
Ola Carlqvist,
Fredrik Nilsson,
Maria Sandsten,
”Vad har jag för nytta av det här?” - pedagogiska reflektioner för att öka den inre motivationen hos teknologen
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2006: Inspirationskursen
-
Anton Cervin,
Charlotta Johnsson,
Anders Robertsson,
Tobias Rydén,
Återkoppling som del i lärandeprocessen
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2005: Inspirationskursen
-
Stephen Burke,
Eva Eriksson,
Gunnar Modig,
Christian Sohl,
Cartin Tufvesson,
Är resultatet rimligt? Pedagogiska reflektioner kring LTH-studenters förmåga till kritiskt tänkande och rimlighetsbedömningar
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2005: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Stefanos Carlström,
Martin Hansson,
Christoph Heyl,
David Kroon,
Kajsa Larsson,
Laborationens roll i uppfyllandet av lärandemålen - En studie av förhållandena på Fysiska institutionen
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2012: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Eva Frühwald,
Jenny Hällström,
Elisabeth Kjellsson,
Martijn van Praagh,
Marilyn Rayner,
Julia Sonnerup,
Hur ökar man insikten om det egna lärande och det egna lärandets framgång hos studenten?
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2006: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Erik Lind,
David Lindgren,
Gustav Nylund,
Henrik Persson,
Claes Thelander,
Doktoranders syn på labhandledning – fest eller kolera?
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2010: Högskolepedagogisk introduktionskurs
-
Christoffer Norberg,
Jan Pallon,
Per Hagander,
Kamratgranskning
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2001: Inspirationskursen
-
Anna Fornell,
Sebastian Hall,
Sara Johansson,
Jan-Erik Rosberg,
Annette Wolff,
Att motivera till djupinlärning under laborationer – en doktorands möjlighet att påverka undervisningskvalitén
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2014: Introduction to Teaching and Learning in Higher Education
-
Lars H Andersson,
Ann-Sofi Jönsson,
Jan-Olle Malm,
Bernt Nilsson,
Karl-Gustav Wahlund,
TLA - en lathund för "Teaching and Learning Activities"
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2002: Inspirationskursen
-
Erik Alerstam,
Billy Kaldvee,
Johannes Lindén,
Oskar Nilsson,
Pontus Svenmarker,
Laborationsrapporten - krav, pedagogisk funktion och ansvar
,
Project and Conference Reports - CEE, LTH: 2008: Högskolepedagogisk introduktionskurs
1 2 > >>
You may also start an advanced similarity search for this article.