Att bibehålla en högkvalitativ undervisning trots minskat antal lärarledda timmar per student - en fallstudie vid LTH

Authors

  • Malin Johansson
  • Elna Jönsson
  • Marcus Klang
  • Mattias Nordahl
  • Aleksis Pirinen

Keywords:

arbetsbelastning för lärare, djupinriktad lärstrategi, explorativ studie, semistrukturerad intervju, Lunds Tekniska Högskola, undervisningsformer, pedagogik, högre utbildning

Abstract

Större studentgrupper och hårdnande ekonomiska krav på utbildningen
resulterar i ett minskat antal lärarledda timmar per student. Detta ställer stora krav på lärarens
pedagogiska förmåga för att bibehålla en hög kvalitet på undervisningen och främja
djupinriktade lärstrategier hos studenterna. Syftet med denna studie är att undersöka, diskutera
och ge praktiska exempel på vad en enskild lärare kan göra för att anpassa sin undervisning till
rådande situation, utan att påtagligt öka sin arbetsbelastning. En explorativ fallstudie
genomfördes vid Lunds Tekniska Högskola (LTH) för att undersöka vad ett antal lärare har
gjort när mängden lärarledda timmar per student minskat. Denna studie har även satts i
relation till existerande teori och det har visat sig att det finns pedagogiska metoder att ta till
som lärare för att bibehålla ett högkvalitativt lärande hos studenterna. En av slutsatserna är att
nyckeln till att stimulera djupinriktade lärstrategier hos studenternas är att få dem att aktivt
bearbeta kursinnehållet, både under och utanför lärarledd tid. Rätt genomförd kan således
undervisningen bibehålla en hög nivå samtidigt som lärarens belastning kan minskas.

Published

2016-10-17