Excellent Teaching Practice – ett forskningsprojekt kring LTHs Pedagogiska Akademi

Författare

  • Lotta Antman
  • Shirley Booth
  • Pernille Hammar Andersson
  • Thomas Olsson

Nyckelord:

Bedömning av pedagogiska meriter, pedagogisk kompetensutveckling, pedagogisk portfölj, premiering av pedagogisk kompetens

Abstract

Ett viktigt syfte med den Pedagogiska Akademin är att bidra till att lärare inom LTH utvecklar ett forskande förhållningssätt till sin undervisning. Vidare skall Akademin verka för att ett paradigmskifte kommer till stånd inom den pedagogiska verksamheten vid LTH, från ett undervisnings- till ett lärandeperspektiv. Den Pedagogiska Akademin har redan bidragit till ökad medvetenhet om pedagogiska frågor och placerat undervisningen i fokus på ett sätt som rönt mycket stort intresse, såväl nationellt som internationellt. Den forskning som bedrivs inom detta projekt, speciellt kring antagnings- och bedömningsprocessen, syftar till att ge underlag för ett utvecklingsarbete som skall leda till en ännu bättre Pedagogisk Akademi och därmed förstärka profilen av LTH som en pedagogisk teknisk högskola.

Downloads

Publicerad

2013-07-01