Modellering som pedagogisk metod

Författare

  • Göran Ewald
  • Patrik Wallman

Nyckelord:

modellering, systemförståelse, kommunikation, lärande

Abstract

Att hantera och använda sig av modellerings- och simuleringsverktyg är inte enbart något som en majoritet av våra studenter får stor nytta av i sitt framtida yrkesliv. Det är också användbara pedagogiska verktyg för att nå insikt i hur olika system fungerar, hur vi subjektivt uppfattar att systemen fungerar och även att kommunicera denna uppfattning. I vår undervisning inom Lund University Master’s Programme in International Environmental Science (LUMES) är metoder som “causal loop diagram” och annan “mind mapping” viktiga verktyg för att få studenter med vitt skilda akademiska och kulturella bakgrunder att kommunicera på ett effektivt sätt. Studenterna tvingas även ifrågasätta sina egna värderingar då metoderna förutsätter att de tar klar ställning till hur ett system fungerar. Även för “rena” tekniker/naturvetare har jag funnit att en djupare förståelse för vissa, ofta relativt enkla fenomen och processer, t.ex. kemisk jämvikt, bioackumulation av miljögifter, snabbt och effektivt kan förmedlas med hjälp av att använda modelleringsövningar i undervisningen. Vi jämför de olika studentkategorienas utgångspunkter för att konstruera modeller och visar hur modellering kan användas för olika syften i undervisningen.

Downloads

Publicerad

2013-05-15